Evropa osvaja Ameriko
Evropa osvaja Ameriko
  20.10.2017  |  14:24
Čas branja: 8 min
Prva izdaja salona NACV v Atlanti je združila vse vodilne proizvajalce gospodarskih vozil v Ameriki in nam omogočila vpogled v najnovejše trende na trgu ZDA.

V Ameriki je vse veliko, ne le tovornjaki, ampak tudi ljudje in ceste. Severnoameriška celina je tudi največje omrežje avtocest (in cest na splošno) na svetu, ki se razteza na več kot milijon in pol kilometrih; tam se vsako leto registrira okoli 225.000 novih tovornjakov kategorije Class 8 (največjih tovornjakov). Čeprav so tovornjaki z velikimi kabinami na prvi pogled videti povsem drugačni od evropskih, so si v resnici zelo podobni, saj si danes oboji delijo veliko enakih komponent.

Ameriški trg je do pred približno dvajsetimi leti deloval povsem drugače kot danes; proizvajalci tovornjakov navadno niso izdelovali svojih pogonskih sistemov, ampak so uporabljali motorje, menjalnike, osi itn. neodvisnih proizvajalcev (Cummins, Caterpillar, Eaton, Meritor ...), tako so se v vseh znamkah tovornjakov lahko našli enaki motorji in menjalniki. Kupec je ob nakupu določil, kakšen motor ali prenos želi v svojem tovornjaku, in edina stvar, ki je razlikovala Freightlinerja od Peterbilta ali Internationala, so bile kabine oziroma konfiguracije tovornjakov.

Stvari so se zelo spremenile v zadnjih letih. Daimler je prevzel Freightlinerja, Western Starja (in nekatere druge blagovne znamke) in proizvajalca motorjev Detroit Diesel, Volvo pa je prevzel Whita (in ga pozneje zaprl). Mack, ki je prišel pod okrilje Renault Trucksa, se je na koncu prav tako znašel v skupini Volvo. Peterbilt in Kenworth sta del skupine Paccar, ki je – čeprav je ameriška – pod močnim vplivom svojega evropskega dela oziroma DAF-a. Edini preostali neodvisni proizvajalec je Navistar, ki ga je pred finančnim zlomom lani rešil Volkswagen Trucks & Bus z nakupom 16,9-odstotnega deleža v lasti družbe. Prvi rezultat tega globalnega zavezništva je MAN-ov motor, ki se nahaja v Internationalovih tovornjakih (do takrat je bil večinoma Cummins, ki se še vedno ponuja v nekaterih modelih). Prav tako moramo omeniti umik Caterpillarja s trga, ki je odstopil iz razvoja motorjev za tovornjake po najnovejših ameriških standardih o kakovosti izpušnih plinov in se sedaj osredotoča na motorje za gradbeno mehanizacijo.

80 % avtomatiziranih menjalnikov

Prevozniki lahko še vedno zahtevajo, da npr. Freightliner (ali kateri drug proizvajalec) namesto svojega vgradi Cumminsov motor ali menjalnik neodvisnega proizvajalca, kar je bolj izjema kot pravilo. Tako ima večji del tovornjakov Freightliner Class 8 Detroit Diesel (beri Mercedes-Benz) motorje DD16 oz. DD13–16 oz. 13-litrske motorje, kakršni se vgrajujejo v Actrose, vendar sta njihovi evropski oznaki OM 473 in OM 471. Menjalniki Powershift nosijo v ZDA oznako DT12 in zanimivo je, da so v okoli 80 odstotkov novih tovornjakov (podatki, ki jih poudarjata Freightliner in Volvo) nameščeni samodejni menjalniki, kar je bilo pred nekaj leti nepredstavljivo.

Podobna je situacija v Volvu, ki ima v Ameriki še vedno znamko Mack, v katerega tovornjake (več kot 90 odstotkov primerov) vgradijo Volvove motorje oziroma menjalnike I-Shift. Ti se imenujejo MP8 oziroma mDRIVE. V Peterbiltu in Kenworthu so Paccarjevi motorji, ki so bili razviti v DAF-u, medtem ko je International dobil nov motor A26, ki je de facto motor MAN D26.

Kljub »evropeizaciji« ta trg še vedno ne odstopa od nekaterih svojih navad in ima še vedno razmeroma velik delež gospodarskih vozil z bencinskimi motorji, predvsem v segmentu distribucije, v katerem je približno 90 odstotkov modelov z bencinskim motorjem. Dejansko vsi modeli, razen Mercedesovega Sprinterja, ki je na voljo izključno z dizlom, ampak tudi tukaj naslednje leto prispe bencinski motor, nameščajo bencinske motorje.

Toda bencinske motorje imajo tudi avtobusi, še posebej šolski, ki so narejeni na podvozjih srednjetežkih tovornjakov z zelo visokimi tlemi in s sorazmerno preprosto nadgradnjo. »Pravi« avtobusi za daljše razdalje pogosto prihajajo iz Evrope, vendar z dizelskimi motorji.

Da bencinski motorji niso le relikt preteklosti, se kaže s Fusom, ki je ravno v Atlanti predstavil Canterja z bencinskim motorjem V8 (ki prihaja iz GM-a) z močjo 280 KM. Američani imajo radi te izvedbe, saj imajo kljub višji porabi cenejše vzdrževanje zaradi preprostega izpušnega sistema v nasprotju z zajetnim in zapletenim sistemom dizelskih motorjev SCR.

Čeprav so cene goriva še vedno sorazmerno nizke, se je na sejmu NACV v Atlanti veliko govorilo o električnih pogonih in drugih alternativnih rešitvah. Tako je Fuso predstavil e-Canter, prvi tovornjak z električnim pogonom, ki je v serijski proizvodnji, medtem ko je veliko pozornosti pritegnil koncept AEOS Cummins s popolnoma električnim pogonom, razvitim v sodelovanju z Boschem. Za konec oktobra je napovedana premiera prvega tovornjaka Tesla, kar sproža veliko pozornosti zaradi položaja, ki ga je ta proizvajalec pridobil z električnimi avtomobili.

Poleg tega je veliko pozornosti posvečene tudi informacijski povezljivosti tovornjakov, zlasti za telemetrijo ter sledenje in diagnosticiranje vozil na daljavo, kar je postalo prvi zadetek, ki ga zdaj ponujajo vsi proizvajalci na podlagi svojih imen. Tako kot v Evropi se tudi tukaj veliko eksperimentira s »platooningom« ali vožnjo v formaciji, da bi zmanjšali porabo goriva. Amerika je tudi precej napredna, ko gre za avtonomna vozila, pri čemer ponovno vodijo evropska podjetja, predvsem zaradi prožnejše zakonodaje, ker je samostojna vožnja legalizirana v Nevadi, in podoben korak pripravljajo še nekatere države, čeprav je do množičnega pojava avtonomnih tovornjakov še vedno zelo daleč.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Preberite več
K&B SI
Novice
Novice Scania NXT Modularna rešitev prihodnosti

Scania predstavlja koncept fleksibilnega vozila NXT. Gre za električno avtonomno vozilo, ki bo lahko zjutraj in popoldan opravljalo...

K&B SI
Novice
Novice Promet Tovornjaki v Nemčiji so leta 2018 prepeljali 37,7 milijard km

Domači tovornjaki so leta 2018 v Nemčiji prepeljali 58 % vseh kilometrov, delež tujcev pa se povečuje, pri čemer prevladujejo poljski...

K&B SI
Novice
Novice Prodaja MAN prvič najbolj prodajan

MAN je prvič v svoji zgodovini na Nemškem tržišču osvojil prvo mesto kot najbolje prodajana znamka tovornjakov.

K&B SI
Novice
Novice Mercedes Izdelan prvi novi Actros

Iz proizvodnih trakov Mercedesove tovarne tovornjakov v Wörthu je zapeljal prvi primerek novega Actrosa, ki med drugim vzvratna ogledala...

K&B SI
Novice
Novice Hibrid Scania plug-in hibrid

Scanijina priključno-hibridna različica se uporablja za nočne dostave v McDonalds v Stockholmu, česar s klasično različico ne bi...

K&B SI
Novice
Novice Električni dostavnik Renault EZ-FLEX

Renault EZ-FLEX je kompakten in okreten dostavnik, ki zasnovan za tekoče premikanje po mestu.

K&B SI
Novice
Novice Varnost Pametni telovnik za večjo varnost

V sodelovanju s švedskima start-up podjetjema Light Flex in Imagimob je Scania razvila telovnik, ki poleg lepega videza skrbi še za...

K&B SI
Novice
Novice Iveco Stralisi za Alfa Romeo Racing

Iveco je uradni partner Formula 1 ekipe Alfa Romeo, prejšnji teden pa jim je za logistične potrebe nove sezone dostavil dvanajst...